F1, αποστολή στο Λονδίνο: Απευθείας μετάδοση, εξ’ αποστάσεως!
Η κάλυψη ενός Grand Prix γίνεται πλέον απομακρυσμένα, μέσω υπερσύγχρονης υποδομής.
Βρεθήκαμε καλεσμένοι της F1 στο Κεντ στις κεντρικές εγκαταστάσεις της FOM στο Media & Technology Centre απ’ όπου γίνεται πλέον η μετάδοση όλων των GP. Αυτό ακούγεται λίγο περίεργο αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινό. Τόσο ο σκηνοθέτης (σκηνοθέτες για την ακρίβεια) όσο και το μεγαλύτερο μέρος της ομάδας παραγωγής (οι 140 από τους 220 ανθρώπους) πλέον δεν ταξιδεύουν ανά τον πλανήτη αλλά κάνουν τη δουλειά τους από το κέντρο MTC (Media & Technology Centre). Για όλους όσοι παρακολουθούν τα GP μέσω ΑΝΤ1+ και ΑΝΤ1 αποτελεί κοινό τόπο ότι η κάλυψη των αγώνων από τη FOM, είναι υπερπαραγωγή. Η εικόνα προβάλλεται σε 1.5 δις ανθρώπους σε 180 χώρες στον πλανήτη μέσω 60 διαφορετικών καναλιών. Εδώ μπορείτε να δείτε τη λίστα με όλα τα κανάλια. Στο Κεντ έχει στηθεί ένα υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου απ’ όπου παράγεται το διεθνές κύκλωμα της μετάδοσης. Το εν λόγω κέντρο μπορεί να δεχτεί ταυτόχρονα 120 πηγές εισόδου εικόνας/πληροφορίας ενώ έχει 40 εξόδους. Αυτό υποστηρίζεται από οπτικές ίνες 10GB. Το μέγεθος των αρχείων που μεταφέρεται σε κάθε αγώνα φτάνει τα 500ΤΒ. Να σημειωθεί πως από το ETC (Event Technology Center) που στήνεται 10 μέρες πριν τον αγώνα στην εκάστοτε πίστα, μπορούν να σταλούν ταυτόχρονα 120 διαφορετικά βίντεο. Ο χρόνος που περνάει για να φτάσει η εικόνα από το ETC, στο ΜΤC είναι μόλις 1 δεκάκις χιλιοστό του δευτερολέπτου.
Στο MTC έχει στηθεί ένα μεγάλο δωμάτιο ελέγχου όπου βρίσκεται ο κεντρικός σκηνοθέτης. Αυτός υποστηρίζεται από ανεξάρτητες ομάδες που η καθεμία είναι επιφορτισμένη με διαφορετικό ρόλο: Γραφικά, on board κάμερες, team radio, στρατηγική, κατανομή χρόνου προβολής, διαχείριση προβολής δύσκολων καταστάσεων, επικοινωνία με FIA. Καθένας από αυτούς τους επτά τομείς παράγει πληροφορία που καλείται να αξιοποιήσει στην σύνθεση της τελικής εικόνας ο σκηνοθέτης Dean Locke.
Με τον επικεφαλής σκηνοθέτη Dean Locke στο κεντρικό control room.
Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι παράγονται ταυτόχρονα δυο διαφορετικές τελικές εικόνες: Αυτή που διανέμεται στα κανάλια (World Feed) και αυτή που προβάλλει το F1 TV. Στο διεθνές κύκλωμα υπάρχουν 15 διαφορετικές διαμορφώσεις γραφικών και πάνω από 60 διαφορετικές πληροφορίες. Η εικόνα συντίθεται μέσα από 90 on board κάμερες, 28 (Ultra High Definition) κάμερες σταθερές, 8 κάμερες σε γερανούς ή συρματόσχοινα και ένα ελικόπτερο. Δίπλα στο σκηνοθέτη κάθεται ο παραγωγός που έχει την ευθύνη της προσυμφωνημένης κατανομής τηλεοπτικής προβολής των ομάδων. Αυτή βασίζεται στη συμφωνία Ομόνοιας και εν πολλοίς εξαρτάται από την κατάταξη στο πρωτάθλημα κατασκευαστών του προηγούμενου έτους.
Σε ένα ξεχωριστό μικρότερο χώρο βρίσκεται η ομάδα για τα team radio. Ο Ray Warner μας εξηγεί ότι ακούνε όλες τις επικοινωνίες και επιλέγουν ποια θα δημοσιοποιήσουν με βάση 3 κριτήρια: Πόσο καθαρά ακούγεται, πόσο ενδιαφέρει με βάση την εξέλιξη του αγώνα, πόσο πληροί τα κριτήρια κοσμιότητας. Υπάρχουν προφανώς δύσκολες περιπτώσεις όπως του Χάμιλτον που έχει πάντα ελάχιστα ανοιχτή τη ζελατίνα του κράνους του και προκαλεί θόρυβο ο εισερχόμενος αέρας αλλά και του Τσουνόντα που είναι πάντοτε εκνευρισμένος και φωνάζει. Πολλές γραπτές αποδόσεις είναι προετοιμασμένες από πριν και απλά συνδυάζονται. Η καθυστέρηση στην αναμετάδοση του team radio μπορεί να είναι από 15 sec έως 1 γύρο. Θυμίζουμε ότι η δημοσιοποίηση των team radio ανάμεσα στις ομάδες και στη FIA στον τελικό του 2021 παρότι δραματοποίησε με τεράστια επιτυχία τη μετάδοση, οδήγησε στην απαγόρευσή τους από το 2022 καθώς άγγιξε ευαίσθητες χορδές.
Όσον αφορά τις κάμερες που βρίσκονται πάνω στα μονοθέσια αυτές μπορεί να είναι έως 9 σε κάθε μονοθέσιο. Αυτές τις κάμερες τις χειρίζεται ένας άλλος σκηνοθέτης από το MTC στο Λονδίνο παρότι το μονοθέσιο βρίσκεται π.χ. στην Αυστραλία. Υπάρχουν συνολικά 90 κάμερες on board αλλά ο σκηνοθέτης βλέπει μόνο 24 από αυτές.
Σε κάποια μονοθέσια είναι ανοιχτές μόνο δυο από τις 9 κάμερες και η ομάδα μπορεί να τις εναλλάσσει. Τα περισσότερα μονοθέσια φέρουν 5 κάμερες. Πάνω στο roll bar, στην εμπρός πτέρυγα, στο σασί, στο κράνος και στην πίσω πτέρυγα είναι τα στάνταρ σημεία. Αλλά υπάρχει κάμερα και στα πεντάλ. Η κάμερα 360 μοιρών δεν διατίθεται στην απευθείας μετάδοση, δίνεται όμως μετά.
Στο MTC υπάρχει και ένα τηλεοπτικό στούντιο με 3 διαφορετικές γωνίες έτοιμο για εκπομπές. Αυτό διευκολύνει πολύ την παραγωγή του Pre και Post Race στο F1 TV. Υπάρχουν ειδικές touch screen που προσφέρονται για τεχνικές αναλύσεις αλλά και εξηγήσεις γύρω από επιλογές των ομάδων ή των οδηγών. Η επίσκεψή μας στο MTC ήταν αποκαλυπτική της διαθέσιμης τεχνολογίας που αξιοποιείται στη F1. Προφανώς πρόκειται για την κορυφαία παραγωγή αθλητικού προϊόντος παγκοσμίως. Αυτό που μέχρι πρότινος ήταν μια εικόνα, τώρα είναι μια μεγάλη παράσταση. Ακόμη και σε αγώνες όπως η Αυστραλία και το Μονακό πλέον η κάλυψη είναι άρτια, θυμίζω ότι είδαμε για πρώτη φορά (2023) πλάνο από ελικόπτερο την ώρα του αγώνα στο Μονακό. Παλιότερα οι δυο αυτές μεταδόσεις που γίνονταν από τοπικούς σταθμούς υστερούσαν σημαντικά.
Με τη δημιουργία του Media & Technology Center η F1 πέτυχε τα εξής:
1.Μείωση του κόστους παραγωγής καθώς ταξιδεύουν πολλοί λιγότεροι άνθρωποι.
2.Μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος γιατί μεταφέρει πολύ λιγότερα πράγματα από πίστα σε πίστα αλλά και λιγότερο προσωπικό.
3.Σταθερή ποιότητα τηλεοπτικής κάλυψης.