Κόσμος
Χούθι - “Sounion”: Περιβαλλοντική "βομβα" το φλεγόμενο τάνκερ
Οι τεράστιοι κίνδυνοι του οποίους εγκυμονεί για το οικοσύστημα, η περίπτωση να απελευθερωθεί στο νερό της θάλασσας, το φορτίο του μεγάλου ελληνόκτητου πετρελαιοφόρου.
Ακυβέρνητο πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα το ελληνικό δεξαμενόπλοιο Σούνιον, το οποίο δέχθηκε και δεύτερη επίθεση από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης. To πλοίο, το οποίο μεταφέρει 150 χιλιάδες τόνους πετρελαίου, φλέγεται ολοσχερώς και εκφράζονται φόβοι πώς εάν βυθιστεί, θα προκαλέσει την πέμπτη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία.
Το χρονικό των επιθέσεων
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης το πυρπόλησαν, και οι οργανωτές της επιχείρησης ακούγονται να επιχαίρουν για το κατόρθωμά τους φωνάζοντας στα αραβικά «Ο Θεός είναι μεγάλος, Αλλαχού Ακμπάρ». Το ίδιο πλοίο που είχε δεχτεί επίθεση και την Τετάρτη, είχε εγκαταλειφθεί από το πλήρωμά του στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «Ασπίδες» με την βοήθεια του γαλλικού πολεμικού ναυτικού. Υπάρχουν βίντεο μέσα από το πλοίο, τα οποία καταγράφουν την προσπάθεια του πληρώματος να καλέσει σε βοήθεια και να επιζήσει της επίθεσης. Συγκεκριμένα φιλιππινέζος ναυτικός του Σούνιον κατέγραψε με το κινητό του τηλέφωνο την κατάσταση η οποία επικρατούσε στο πλοίο μετά την πρώτη επίθεση που το έπληξε στο μηχανοστάσιο.
Το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Associated Press ανέλυσε τις εικόνες της επίθεσης των Χούθι και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μάλλον επρόκειτο για εκρηκτικά τα οποία τοποθετήθηκαν σε τρία σημεία του Σούνιον, με πρόθεση να το βουλιάξουν. Αφού έσβησαν τη φωτιά και αγκυροβόλησαν μεταξύ Ερυθραίας και Υεμένης, οι 23 Φιλιππινέζοι και δύο Ρώσοι ναυτικοί του πληρώματος μαζί με τους 4 άνδρες ασφαλείας οι οποίοι επέβαιναν στο ελληνικό πλοίο, διασώθηκαν και μεταφέρθηκαν στο Τζιμπουτί.
Οι Χούθι εδώ και μήνες στοχοποιούν πλοία τα οποία κατά την άποψή τους κάνουν δουλειές με το Ισραήλ, ως αντίποινα για την διεθνή στήριξη που απολαμβάνει στο πόλεμο της Γάζας. Οι αντάρτες που στηρίζονται από το Ιράν, ανέβασαν οι ίδιοι στα κοινωνικά μέσα το βίντεο με το φλεγόμενο ελληνικό πλοίο.
Τεράστιος περιβαλλοντικός κίνδυνος
Στο Σούνιον υπάρχουν 150.000 τόνοι αργού πετρελαίου. Αν το πλοίο βυθιστεί, τότε θα επέλθει, σύμφωνα με ειδικούς, η πέμπτη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία με αχαρτογράφητες επιπτώσεις για το οικοσύστημα, όχι μόνο στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και τη Μεσόγειο. Πολλώ δε μάλλον για την παγκόσμια οικονομία.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος της περιβαλλοντικής καταστροφής η οποία απειλείται αν χυθούν οι 150 χιλιάδες τόνοι αργού πετρελαίου τους οποίους μετέφερε το ελληνικό δεξαμενόπλοιο από τη Βασόρα του Ιράκ προς την Κόρινθο, αρκεί να το συγκρίνουμε με το μέγεθος της πιο διαβόητης περιβαλλοντικής καταστροφής, εκείνης την οποία προκάλεσε το Εξόν Βαλντέζ στην Αλάσκα το 1989. Η τωρινή ποσότητα του αργού είναι σχεδόν τετραπλάσια. Την ίδια στιγμή, από την Ερυθρά Θάλασσα διακινείται μεγάλο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου, αξίας που ξεπερνά το 1 τρισεκατομμύριο ευρώ.
Οι Ασπίδες
Για «ναυτιλιακό και περιβαλλοντικό κίνδυνο συνιστά το πλοίο Σούνιον» προειδοποιεί με ανακοίνωσή της, και η επιχείρηση «Ασπίδες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην ανακοίνωσή τους οι «Ασπίδες» κάνουν έκκληση προς όλους στην περιοχή να μην προβούν σε πράξεις που μπορεί να επιδεινώσουν την τρέχουσα ήδη επικίνδυνη κατάσταση του δεξαμενοπλοίου "Σούνιον". Με την ανακοίνωσή τους οι «Ασπίδες» ξεκαθαρίζουν πάντως ότι το «Σούνιον» δεν ζήτησε από την αρχή, την συνδρομή των ευρωπαϊκών πολεμικών πλοίων, για να διαπλεύσει με ασφάλεια την Ερυθρά Θάλασσα, αλλά ότι ο πλοίαρχος αναγκάστηκε να ζητήσει διάσωση μετά από το πρώτο μπαράζ επιθέσεων την Τετάρτη.
Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες γνωρίζουν για τις τρεις φωτιές και παρακολουθούν την κατάσταση.
Επικίνδυνη ακόμα και η ρυμούλκηση
Η πλοιοκτήτρια εταιρία, η οποία βλέπει το τρίτο της πλοίο να γίνεται στόχος των Χούθι, ανακοίνωσε ότι υπάρχουν σχέδια για μεταφορά του πλοίου σε ασφαλέστερο σημείο, προκειμένου να αξιολογηθεί και αν επιδέχεται επισκευή, να επισκευασθεί. Καθώς όμως η περιοχή απειλείται από τους αντάρτες Χούθι, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη οποιαδήποτε απόπειρα ρυμούλκησης του πλοίου ή απάντλησης του πετρελαίου που μεταφέρει, αν δεν υπάρξει κάποια διεθνής συμφωνία.
On August 21, the MV SOUNION, which had not asked for EUNAFVOR ASPIDES ???? protection, came under an attack in the South Red Sea area and lost its engine power.
— EUNAVFOR ASPIDES (@EUNAVFORASPIDES) August 22, 2024
Following a request from the master, the operation dispatched a ship in order to rescue the crew.
While approaching… pic.twitter.com/gdSbTjmzRm
GP Ολλανδίας: Ο Νόρις στην pole position, με τον Φερστάπεν να… καραδοκεί
Ρόδος: “Λουκέτο” σε γνωστά beach bars “στην καρδιά” της τουριστικής περιόδου
Μέχρι εδώ όλα Κα(μα)λα: Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα…
Ακολουθήστε το antenna.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!