Life
Λαμπερές παρουσίες στην πρεμιέρα της “Master Class” (εικόνες)
Η Μαρία Ναυπλιώτου αποθεώθηκε από τους λαμπερούς καλεσμένους της, στο Θέατρο Χορν.
Η παρασταση «master class» συνεχίζεται για 2η χρονιά, κάτω από νέα στέγη, στο θέατρο Δημήτρης Χορν. Μαζί της συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς οι sold out παραστάσεις, καθιστώντας πλέον βέβαιο το 2ο συνεχόμενο απόλυτο sold out, για όλες τις παραστάσεις της χρονιάς!
Το κείμενο μεταφράστηκε από τον Στρατή Πασχάλη και το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.
Τον ρόλο της Μαρίας Κάλλας ερμήνευσε η Μαρία Ναυπλιώτου, καθηλώνοντας τους καλεσμένους της στην επίσημη πρεμιέρα της παράστασης, οι οποίοι στο τέλος της βραδιάς είχαν την ευκαιρία να την συγχαρούν δια ζώσης, απολαμβάνοντας δροσερά Campari Tonic και Schweppes mocktails, ενώ τα καταστήματα Tsirou είχαν φροντίσει να υπάρχουν πεντανόστιμες αλμυρές και γλυκιές λιχουδιές.
Το θεατρικό έργο του αμερικανού συγγραφέα Terrence McNally, βασισμένο στο περίφημο σεμινάριο όπου δίδαξε η Μαρία Κάλλας στη Μουσική Σχολή Τζούλλιαρντ της Νέας Υόρκης, στις αρχές της δεκαετίας του '70 (71/72), γράφτηκε και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1995, με πρωταγωνίστρια της Ζόι Κάλντγουελ, αρχικά στη Φιλαδέλφεια και μετά στο Μπρόντγουεϊ γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία - Βραβείο Tony, Βραβείο DramaDesk - και διαγράφοντας έκτοτε, μια μακρά τροχιά σκηνικών ερμηνειών του σε ολόκληρο τον κόσμο. Ανάμεσα στις πρωταγωνίστριες που έλαμψαν στον κεντρικό ρόλο, ενσαρκώνοντας τη μεγάλη ελληνίδα ντίβα, η Φαίη Ντάναγουεϊ, αλλά και η Φαννύ Αρντάν στο Παρίσι σκηνοθετημένη από τον Ρομάν Πολάνσκι. Στην Ελλάδα, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997-1998 σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη και μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη, με την Κάτια Δανδουλάκη στον ρόλο της Κάλλας.
Με ραγισμένη φωνή και καρδιά, η Μαρία Κάλλας στα χρόνια του '70, λίγο μετά το γάμο του άλλοτε πολυαγαπημένου της Ωνάση με τη Τζάκι Κέννεντι και την δική της εμβληματική εμφάνιση, στην άτυχη ωστόσο εμπορικά, κινηματογραφική “Μήδεια” του τραγικού Παζολίνι, που η ίδια τον ερωτεύτηκε απελπισμένα, η μεγάλη αοιδός αποφασίζει να δώσει αυτά τα μαθήματα φωνητικής σε νέους τραγουδιστές. Κινήσεις απόγνωσης λίγο πριν την καταβάλει η κατάθλιψη και τη θερίσει πρόωρα ο θάνατος, πριν καν κλείσει τα πενηντατέσσερα χρόνια της.
Πάνω σε αυτό το υλικό ο Terrence McNally δημιουργεί έναν συναρπαστικό διάλογο της Κάλλας με τους σπουδαστές και τον εαυτό της, αυτοβιογραφικό, αποκαλυπτικό για τα μυστικά της τέχνης της, ειρωνικό και γεμάτο χιούμορ, πικρό για έναν καινούργιο κόσμο που ανατέλλει και που δεν της ταιριάζει. Όλο το έργο γεμάτο από τη μουσική του Βέρντι, του Πουτσίνι, του Μπελίνι, καθώς παρελαύνουν πρόσωπα μύθοι της όπερας όπως ο Βισκόντι, πρόσωπα σεβαστά της ζωής της όπως η Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο, πρόσωπα χρήσιμα για την καριέρα της αλλά και καταπιεστικά για τη φύση της όπως ο Μενεγκίνι, πρόσωπα εφιάλτες του βίου της όπως η μητέρα και η αδελφή της, πρόσωπα αγάπης-μίσους όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης...
Το έργο, μετακόμισε στην σκηνή του Θεάτρου "Δημήτρης Χορν", για να ζωντανέψει και πάλι τον μύθο της συγκλονιστικής ελληνίδας που υπήρξε η μεγαλύτερη Φωνή του εικοστού αιώνα και που την έλεγαν Μαρία.
Με μια άλλη Μαρία στον κεντρικό ρόλο, την επιβλητική κι αισθαντική Μαρία Ναυπλιώτου, που ενσαρκώνει, και η ίδια στην ακμή και την ωριμότητά της, τη μεγάλη ντίβα, μέσα στο σύγχρονο υποκριτικό πνεύμα, σ' ένα διάλογο γενεών με το αρχέτυπο πρότυπο της μεγάλης καλλιτέχνιδας. Η νέα μετάφραση του έργου είναι του ποιητή Στρατή Πασχάλη, που θέλησε να μείνει πιστός τόσο στο ύφος όσο και στο γράμμα του πρωτότυπου κειμένου, διασώζοντας το νεύρο, την ενέργεια, το καυστικό χιούμορ και το πάθος του. Τη σκηνοθεσία του “Master Class" υπογράφει ο καταξιωμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης της νεώτερης γενιάς Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
[...] ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος έχει στήσει μια παράσταση έξοχων ρυθμών και μέτρου, με συναρπαστικές παύσεις και σιωπές, ελκυστική - υπέροχη, παλλόμενη από ερωτισμό [...] Η Μαρία Ναυπλιώτου ως Κάλλας αφήνει πίσω τις τυχόν ευκολίες της και κάνει μια δεξιοτεχνική επίδειξη χωρίς ούτε στιγμή να επιδεικνύεται: μια ερμηνεία σπαρακτική, βγαλμένη απ’ τα σπλάχνα της διατηρώντας το classy, την αριστοκρατικότητα που κομίζει επί σκηνής, όσο ελάχιστες ηθοποιοί μας - ίσως να ’ναι κι η μόνη... Ένας θρίαμβος!
Γιώργος Σαρηγιάννης || Το Τέταρτο Κουδούνι
[…] Έμεινα. Τα ‘χασα. Εκτοξεύτηκα. Τσιμπιόμουνα. Ευλογήθηκα. Υποκλίθηκα! [...] Από τη σιωπή στην έκρηξη. Από την έκρηξη στο παραλήρημα. Από το παραλήρημα στην απελπισία για το φάντασμα του Αριστοτέλη Ωνάση. Από την απελπισία στην αλαζονεία. Από την αλαζονεία στην ταπείνωση. Από την ταπείνωση στην τιμωρία. Από την τιμωρία των μαθητών της στην προσωπική της αυτοτιμωρία. Και από την αυτοτιμωρία στην οργή και την εκδίκηση. Και μέσα σε όλα αυτά τα αντιφατικά συναισθήματά της, διαρκώς να εκπέμπει λάμψεις μιας ασυγκράτητης ευαισθησίας προς όλους και προς όλα!
Δημήτρης Δανίκας || Πρώτο Θέμα
[…] Χέρι-χέρι δεσπόζουν στη σκηνή η Μαρία Κάλλας και η Μαρία Ναυπλιώτου [...] Όσοι έχετε δει την κινηματογραφική εκδοχή του Masterclass με τη Φανί Αρντάν ξεχάστε την. Η ανεξήγητα υπερτιμημένη γαλλίδα σταρ δεν πιάνει μπάζα μπροστά στη Ναυπλιώτου. Όσο για τη σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, σεβάστηκα τις πέρλες μου και δεν χίμηξα στην αγκαλιά του ξένου ανθρώπου. […] ο Παπασπηλιόπουλος είναι αυτό που έλεγαν οι παλιοί «εγεννήθη ημίν σκηνοθέτης». [...] Στην παράσταση αυτή μπορείτε να βάλετε όσο ψηλά θέλετε τον πήχη των προσδοκιών σας: η Μαρία Ναυπλιώτου με άνεση θα περάσει από πάνω του. Δαίμονας είναι η γυναίκα αυτή πάνω στη σκηνή. Ενας σκοτεινός δαίμονας και μια αγνή θεά. Μια casta diva.
Έλενα Ακρίτα || Τα Νέα
[…] Το Master Class είναι για μένα η καλύτερη παράσταση της σεζόν. Όχι μόνο για την εξαιρετική σκηνοθεσία, τους φωτισμούς που συμμετέχουν στη μυθοπλασία και τη φυσικότητα στο παίξιμο των ηθοποιών. Κυρίως όμως επειδή οι θεατές, όπως τότε με την Κάλλας, έτσι και τώρα συρρέουν για να δουν μια άλλη Μαρία να καταθέτει κάθε βράδυ την ψυχή της στα πόδια τους μετατρέποντας το θέατρο σε τόπο καθαγιασμένο από την Τέχνη της. Επειδή το θέατρο είναι ο Ναός της.
Λίνα Στεφάνου || LIFO
[…] Η Μαρία Ναυπλιώτου έρχεται να ενσαρκώσει όλες τις κλισέ εκφράσεις που ακολουθούν μια σπουδαία ερμηνεία: «υποκριτικός άθλος», «ερμηνεία-σταθμός», «τέρας υποκριτικής» κ.ο.κ. Δίνεται ολόψυχα, με παράφορο αλλά αξιοσημείωτα ελεγχόμενο πάθος, συγκλονιστική συναισθηματική γκάμα και με μια ερμηνεία βγαλμένη μέσα από τα σπλάχνα της […].
Τώνια Καράογλου || ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ
[…] Ξεχνούσα πως μια Πρωταθλήτρια του μεγέθους της δεν επαναπαύεται στις όποιες δάφνες της και χύνοντας ιδρώτα ψυχής και σώματος μπορεί να κερδίσει ακόμα μεγαλύτερες ... νίκες! Κι αυτό έκανε η Ναυπλιώτου! […] ΣΠΟΥΔΑΙΑ η ερμηνεία της φωτίζει όλες τις πτυχές της απόλυτης ντίβας. Γίνεται σκληρή σαν γρανίτης, γίνεται ανθρώπινη κι ευάλωτη, γίνεται βιτριολική, γίνεται χίλια κομμάτια και μέσα σε δευτερόλεπτα ξαναγίνεται κωμική με ένα μέτρο που δύσκολα βρίσκουμε πια στο θέατρο.
Βασίλης Μπουζιώτης || enikos.gr
[…] Εάν μια παράσταση είναι «πάλη σώμα με σώμα», όπως μας λέει η Κάλλας, τότε το Master Class του Παπασπηλιόπουλου κερδίζει κατά κράτος […] μια από τις πιο γοητευτικές, χορταστικές και προσιτές στο ευρύ κοινό θεατρικές εμπειρίες της σεζόν.
Σοφία Ευτυχιάδου|| ελculture.gr
[…] η συνάντηση και συνεργασία της Μαρίας Ναυπλιώτου και του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου κατάφερε να δημιουργήσει ένα μικρό θαύμα, από το οποίο ο θεατής φεύγει νιώθοντας την, επιδιωκόμενη από τους αρχαίους Έλληνες, «μέθεξη» […] πρόκειται για ένα διαμάντι στον φετινό θεατρικό χάρτη της χώρας.
Τόνια Τσαμούρη || tospirto.net
«Ηταν τελικά τόσο καλή η Ναυπλιώτου» με ρωτάνε. Δεν απαντώ. Δεν υπάρχουν ακριβείς λέξεις για να περιγράψεις αυτό που κάνει στην σκηνή. Δεν υπάρχουν λέξεις. Αυτό. […]Με μια εικαστικότητα βαθιά, στον πυρήνα της πλήρους παραστατικής μορφής τέχνης που είναι η performance στην σύγχρονη τέχνη, η Ναυπλιώτου άνοιξε δρόμους αχαρτογράφητους.
Κατερίνα I. Ανέστη || protagon.gr
Ακολουθήστε το antenna.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!