Γενικά
Norman Atlantic: Όλες οι «προβληματικές» επικοινωνίες του καπετάνιου με το ΥΕΝ
Τρεις ώρες μετά την εκδήλωση της φωτιάς μίλησαν πρώτη φορά. Είχε ζητήσει να εγκαταλείψουν το πλοίο όλοι οι επιβάτες, δίχως όμως να μπορούν να χρησιμοποιηθούν όλα τα σωστικά μέσα, λόγω της φωτιάς.
Εγκατάλειψη του σκάφους χωρίς όμως, σύμφωνα με δήλωση του ιδίου, λόγω της εξέλιξης της φωτιάς, να μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα απαραίτητα σωστικά μέσα που έφερε το πλοίο και ήταν απαραίτητα για την εκκένωση του από όλους τους επιβαίνοντες, ζητούσε ο καπετάνιος του Norman Atlantic.
Σχεδόν δύο ώρες μετά από το ξέσπασμα της φωτιάς και μόλις 17 λεπτά αφού είχε πει στον θάλαμο επιχειρήσεων της Ρώμης ότι η φωτιά είναι υπό έλεγχο, ο καπετάνιος (μέσω του παραπλέοντος Spirit of Piraeus) αιτήθηκε την εγκατάλειψη του Norman Atlantic.
Ως τότε δεν υπήρχε απευθείας επικοινωνία του ελληνικού θαλάμου επιχειρήσεων με τον πλοίαρχο του Norman Atlantic, για μια σειρά από λόγους, όπως προκύπτει από τα ντοκουμέντα που έδωσε στην δημοσιότητα η ελληνική πλευρά, καταρρίπτοντας τα επιχειρήματα του ιταλού καπετάνιου ότι η Ελλάδα δεν απάντησε στις εκκλήσεις του για παροχή βοήθειας.
Τα βίντεο που συνεχίζουν να έρχονται στο φως της δημοσιότητας είναι αποκαλυπτικά της τραγωδίας
Το χρονικό του τρόμου
Όπως προκύπτει από μαρτυρίες επιβαινόντων και καταγραφές στα Ημερολόγια Συμβάντων, η φωτιά ξέσπασε στο γκαράζ του πλοίου στις 4:10 τη νύχτα. Ωστόσο, ουδείς από το πλοίο αντιλήφθηκε την φωτιά ή τουλάχιστον δεν ενημέρωσε γι΄ αυτήν, ως όφειλε, τον θάλαμο επιχειρήσεων του ΥΕΝ, που έχει την πρώτη ενημέρωση από τηλεφώνημα επιβάτη στις 05:40 τα ξημερώματα.
Αμέσως, στις 05:41 γίνεται απόπειρα επικοινωνίας με το πλοίο, που όμως είναι αποτυχημένη. Το ΥΕΝ προσπαθεί μέσω του «ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ» (δίαυλος επικοινωνίας θαλάσσιων μέσων) να αποκαταστήσει την επαφή του με το Norman Atlantic.
Ακριβώς στις 06:00 το «ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ» επαναλαμβάνει το σήμα κινδύνου «MAYDAY» που, εν τω μεταξύ, εξέπεμψε το Norman Atlantic.
Από εκείνη την ώρα ξεκινά ο «πυρετός» οργάνωσης από ελληνικής πλευράς της επιχείρησης διάσωσης, με την συμβολή εναέριων μέσων (σχετικό αίτημα ΥΕΝ στις 06:05) και την συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων (06:22, αρνητική απάντηση από ΓΕΕΘΑ για παρουσία μέσων του στην περιοχή).
Λίγα λεπτά μετά από την εκπομπή του σήματος ανάγκης, στις 06:06 δεσμεύτηκαν τα πρώτα τρία πλοία, που βρίσκονταν εγγύτερα στο Norman Atlantic, για να του παράσχουν κάθε δυνατή βοήθεια.
Όπως προκύπτει από τις καταγραφές της ελληνικής πλευράς, που δόθηκαν στη δημοσιότητα, είναι συνεχείς οι προσπάθειες του Θαλάμου Επιχειρήσεων του ΥΕΝ για απευθείας επικοινωνία με το Norman Atlantic, μέσω ασυρμάτου, αλλά και κινητών τηλεφώνων, δίχως ωστόσο αποτέλεσμα. Την ίδια ώρα πάντως ο πλοίαρχος του Norman Atlantic προτιμούσε να μιλά με τον ιταλικό θάλαμο επιχειρήσεων.
Στις 06:13 το ΥΕΝ επικοινωνεί με την Ρώμη και της ζητά να απελευθερώσει συχνότητες στον ασύρματο, για να μπορέσει να έχει απευθείας επαφή με το Norman Atlantic. Η Ρώμη απαντά ότι σε επικοινωνία που είχε με τον πλοίαρχο, εκείνος δήλωσε ότι η πυρκαγιά είναι υπό έλεγχο.
Το παραπλέον Spirit of Piraeus αναφέρει στις 06:18 ότι βρίσκεται σε απόσταση 5 μιλίων (20 λεπτών) από το Norman Atlantic. Στις 06:30, ενώ ακόμη ο πλοίαρχος του Norman Atlantic δεν έχει επικοινωνήσει απευθείας με τον ελληνικό θάλαμο επιχειρήσεων, ο πλοίαρχος του Spirit Of Piraeus αναφέρει ότι σε επικοινωνία που είχε με τον καπετάνιο του Norman Atlantic, ο τελευταίος του είπε ότι αιτείται εγκατάλειψη του πλοίου. Έχουν περάσει μόλις 17 λεπτά από τότε που είχε δηλώσει στις ιταλικές αρχές ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς η πυρκαγιά είναι υπό έλεγχο.
Την ώρα εκείνη στην περιοχή οι άνεμοι είναι εντάσεως 6 μποφόρ, ενώ πέφτει βροχή και χαλάζι. Μισή ώρα μετά και τρεις ολόκληρες ώρες μετά από την εκδήλωση της πυρκαγιάς, στις 07:03, ο πλοίαρχος του Norman Atlantic επικοινωνεί για πρώτη φορά με τον ελληνικό θάλαμο επιχειρήσεων και αναφέρει ότι έχει καθελκύσει την αριστερή σωστική λέμβο, χωρητικότητας 150 ατόμων (χωρίς να αναφέρει πόσα άτομα είχαν μπει σε αυτήν). Παράλληλα όμως δήλωσε ότι λόγω της φωτιάς δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την άλλη μεγάλη λέμβο, στην δεξιά πλευρά του πλοίου, που ήταν απαραίτητη για την διάσωση όλων των επιβαινόντων του πλοίου (411 επιβάτες και 55 άτομα πλήρωμα, όπως δήλωσε εκείνη την ώρα ο πλοίαρχος). Το πλοίο ήταν ακυβέρνητο λόγω μπλακ άουτ.
Ακόμη και αυτή η επικοινωνία πάντως, με τρίωρη καθυστέρηση, ήταν εξαιρετικά προβληματική, όπως έχει δηλώσει ο επικεφαλής του θαλάμου επιχειρήσεων του ΥΕΝ, καθώς υπήρχε πρόβλημα τόσο με τη γλώσσα όσο και με την κατανόηση των απλών ναυτικών εντολών προς τον καπετάνιο του Norman Atlantic.
Δείτε αναλυτικά το λεπτομερές ιστορικό των αρχικών ενεργειών του Λιμενικού από τη στιγμή που ενημερώθηκε για την πυρκαγιά μέχρι και τη χρονική στιγμή που κατέστη εφικτή η επικοινωνία για πρώτη φορά με τον πλοίαρχο του «Norman Atlantic».
Παράλληλα, από το Λιμενικό δόθηκε στη δημοσιότητα η αποσταλείσα αλληλογραφία μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος με το οποίο προωθήθηκαν έγκαιρα προς την Ιταλική πλευρά (MRCC/ROME) οι καταστάσεις επιβατών και πληρώματος, όπως αυτές παρελήφθησαν από το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο της εταιρείας (Designated Person Ashore/DPA) το οποίο είναι υπεύθυνο για τις διαδικασίες ασφαλούς διαχείρισης των λειτουργιών του πλοίου.
Δείτε εδώ το email προς τις ιταλικές αρχές.
Το κουφάρι του πλοίου βρίσκεται, ήδη, στο Πρίντεζι και οι Ιταλοί εισαγγελείς αναζητούν απαντήσεις για την τραγωδία από το «μαύρο κουτί». Απαντήσεις για την τύχη των δικών τους ανθρώπους αναζητούν και οι συγγενείς των αγνοουμένων που έφτασαν στην Ιταλία μετά το "ενημερωτικό αλαλούμ" από τις ιταλικές αρχές.
Ακολουθήστε το antenna.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!